23 Nov 2012

Soalan No. 6 - Monyet Besar

Assalamualaikum / salam sejahtera..

Soalan 6 berbunyi:

6. Seekor monyet besar sedang menyelamatkan seorang kanak-kanak yang jatuh ke dalam gaung.
Gambarkan situasi tersebut dengan memberikan penekanan kepada bentuk, jalinan dan pencahayaan.

Soalan 6 agak mudah kerana elemen-elemen yang diperlukan dalam kehendak soalan lebih mudah berbanding soalan-soalan lain iaitu monyet besar menyelamatkan kanak-kanak yang terjatuh dalam gaung. Jadi anda hanya perlu mengkaji figura aksi monyet, sebarang jenis monyet.. lalu besarkan figura tersebut agak kelihatan lebih besar berbanding manusia. Seterusnya kajian anda adalah figura kanak-kanak.. Lukiskan aksi seperti sedang menyelamat seperti menarik tangan, menarik kaki, mengangkat dan lain-lain...

aksi monyet

gorila
salah satu spesis monyet

lihat aksi monyet ketika memanjat pokok

aksi monyet bersama haiwan lain

gorila bersama anaknya

monyet mengangkat anjing

aksi monyet dengan kucing

monyet memeluk ayam


lukisan monyet

lakaran beberapa aksi monyet

Latar belakang hendaklah suasana di gaung.. Tidak dinyatakan sama ada di dalam gaung, atau, di atas/pangkal gaung atau tengah-tengah gaung. Yang penting, ada ciri-ciri gaung di dalam karya anda..

gaung

gaung

Setelah mengkaji dan meleiti, membuat beberapa lakaran maka anda harus gabungkan kesemua elemen-elemen tadi dan masukkan ke dalam satu komposisi. Jangan lupa kesan pencahayaan, bentuk dan jalinan perlu diutamakan.. Keutamaan jalinan boleh ditonjol dan difokuskan kepada subjek utama iaitu monyet (bulu pada badan monyet tersebut)

Di sini saya selitkan satu contoh karya pantas yang dihasilkan dalam masa 30 minit. hanya sebagai rujukan anak-anak SPM Masih belum ada sentuhan terperinci..

12 ulasan:

  1. Salam,nk tanya sikit,soalan kata seorang kanak2 jatuh ke dalam gaung.mana gaungnya yg dlm gambar contoh karya ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kt pejabat haiwan la -_-'''

      Padam
  2. soalan no.6 tu dia nak pencahayaaan.Maksudnya pencahayaan daripada matahari ke???@ pencahayaan angin monyet2 selamatkan budak2?

    BalasPadam
  3. cikgu.....btol ke lukisan itu mnepati khendak soalan?bley x klu sye gabung kan idea syew dgn idea ckgu...then markah sye kne tolak ke klu sye buat cm 2"?

    BalasPadam
  4. lagi stu ckgu..sye nk tye boley x sye lukis dalm keadaan kertas itu menegak...???slalu nye org lukis melintang kan?sye cume nk kcik an ruang kertas tu cbb besar kertas lukisan tu nnti

    BalasPadam
    Balasan
    1. menegak melintang terpulang pada anda nak fokus apa. jika anda nak fokus more on pemandangan, lukisan elok melintang. jika lebih kepada potrait/manusia/figura.. lebih baik menegak. kalau banyak figura mungkin elok melintang. so ikutlah lakaran awal anda mcm mana...

      Padam
  5. setiap lukisan yang kte buat tu memang kne nampak real ke.x boleh ke wat macam karton sikit ke???

    BalasPadam
  6. assalamualaikum..saya nak tanya kalau nak tiru benda ni buleh x?

    BalasPadam
  7. waalaikumsalam. nak tiru boleh tapi biarlah ada tokok tambah atau pengubahsuaian..
    gaung yang dipinta dlm soalan x pula nyatakan di bhg gaung mana. jadi x perlulah nak lukis seluruh gaung tu dalam karya. kalau dilukis satu gaung maka subjek utama yg dipinta dlm soalan akan terjejas dr segi penegasannya.
    maksud pencahayaan pula. bila ada cahaya maka ada lah pula bayangnya. tak pula dinyatakan dlm soalan yg gaung tu tertutup, malam atau sebagainya. jadi buatlah mengikut pemahaman anda..
    lagipun soalan inilah yg tidak terlalu detail kehendaknya. maka buatlah ikut pemahaman masing2...

    BalasPadam
  8. nak tanya sikit ni. Bukan dalam exam tak boleh ke nak melukis menegak?

    BalasPadam
  9. terima kasih, saya dah dapat idea...

    BalasPadam
  10. King kong bolehh kan

    BalasPadam