Soalan KRSV 2014 Pilihan Anda

19 Feb 2012

Proses Ikat Celup


contoh corak ikat celup
Jenis ikatan

1. Jahitan
2. Ikatan yang diisikan dengan pelbagai objek
3. Lipatan dan ikatan
4. Simpulan


Bahan-bahan yang selalu  digunakan untuk menghasilkan teknik ikat celup ialah:

1. Kain sebaiknya kain kapas yang telah dibersih dan dikeringkan
2. Tali (tali rafia), benang, gelang getah
3. Batu, guli, duit syiling, kayu, biji saga dan sebagainya
4. Warna, dye (jenis remazol, dylon, primazine)
5. Bekas untuk pewarnaan (baldi)
6. Sodium silikat (pemati warna)
7. Sarung tangan
Contoh pewarna fabrik (dye)
Proses

1. Bancuh warna dengan sedikit garam
2. Ikat kain, jahit atau simpul kain mengikut rekaan
3. Celup kain beberapa kali bagi mendapatkan kesan yang baik
4. Kain dikeringkan
5. Rendam/sapu dengan sodium silikat/pemati warna (jika perlu untuk mengekalkan warna)
6. Buka ikatan/jahitan atau simpulan
7. Basuh kain dan keringkan
*Bagi mendapatkan warna yang beraneka, kain perlu diulang ikat dan celup dengan warna-warna lain. Mulakan dengan warna yang cerah. Kaedah menyapu warna dengan berus atau menitis warna juga boleh digunakan.

warna yang dibancuh dengan air

ikatan mestilah kuat agar warna tidak menyerap ke dalam ikatan

contoh hasil  ikat celup pada kemeja T

contoh beg ikat celup
  
contoh sarung kaki ikat celup
Lihat video ikat celup



Contoh reka corak ikat celup




Antara idea ikatan







38 ulasan:

  1. bagusla blog ni...terime ksih...

    BalasPadam
  2. memang menarik. trm kasih atas semua perkongsian

    BalasPadam
  3. da kh koleksi beg membli blah,..<3
    reka celop

    BalasPadam
  4. selepas cari koleksi jenis beg....apa harus buat lepas tu?maca mana cari jenis produk yg menggunakan kaedah ikat dan celup?

    BalasPadam
  5. bagi idea cara buat ikat & celup..pls

    BalasPadam
  6. ada tak lebih gambar pelbagai jenis beg?

    BalasPadam
  7. terima kasih atas maklumat..syabas

    BalasPadam
  8. TQ semoga usaha yg murni ini diberkati Allah.....amin....

    BalasPadam
  9. maklumat yang amat baik .ada masalah bila nak lakar proses kerja, macam mana nak buat. ada maklumat tak...tq

    BalasPadam
  10. Harap muridku dapat mencari bahan utk krsv. Byk sgt dlm ni.

    BalasPadam
  11. dekat mana boleh dapat pewarna nih???

    BalasPadam
  12. tq ats,mklmat mgnai ikat dn celup..
    ikat dn celup,best..sya msti.pilh..
    sybas tuan pya blog,sya psti sokg... 100%..

    BalasPadam
  13. mcm susah je batik ikat celop nie...

    BalasPadam
  14. ikat celop nie mudah sangat-sangat...klw kita tahu cara dia...

    BalasPadam
  15. bagus, tahniah... web anda hebat..byk info..

    BalasPadam
  16. salam.. terima kasih atas mklumat ini..boleh tak bagi contoh yg lebih banyak tentang beg beli belah ikat dan celup..
    dan cara ikatan teknik ikat dan celup,.. terima kasih..

    BalasPadam
  17. wah. hebat3x. saya suka! muah. <3

    BalasPadam
  18. terbaik.. :)

    BalasPadam
  19. salam kepada membuat ikat celop,saya hargai dengan yang anda buat ikat celop itu..bolehkah saya nak tanya bagaimana cara membuat ikat celop ini??saya agak teringin nak menyertai cara menbuat ikat celop ini..

    BalasPadam
  20. i love psv...sye sdang dlm proses mmbuat batik ikat dn clup..esok bwat kt skwl bsma rkan2 di SMK KIDURONG..gud luck 5a2..!!

    BalasPadam
  21. mmg bgus aa blog neyh..sng nk buad panduan espcially tok stdent SPM..

    BalasPadam
  22. macam mana cara TISU??

    BalasPadam
  23. bwt dgn krtas plak cmne?

    BalasPadam
  24. kat mane nak beli aisd silikat nie???

    BalasPadam
  25. waHh2...SUKE SNGAD2 !!!

    BalasPadam
  26. cara-2 nak jahit beg macam mana ?

    BalasPadam
  27. Seni visual memang terbaik

    BalasPadam
  28. sangat bagus lah blog ni .seni ni memang terbaik daripada mata pelajaran yang lain...........

    BalasPadam
  29. bgslh lmn blg nie tlh mmberi mklumt untx sye buat btk

    BalasPadam
  30. okelah qw dukug

    BalasPadam
  31. kat mana nk beli pemati warna?

    BalasPadam
  32. warna dylon tu kene bancuh dgn air suam ke sejuk???

    BalasPadam
  33. sy nx blajar uat batik ikat celup nym....

    BalasPadam
  34. ada lagi ia cara yang lain genk....

    BalasPadam
  35. Sangat membantu tugas sekolah, mkasih ^_^

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails

Soalan KRSV 2013 pilihan anda...

Soalan kertas 2 yang anda pilih..