18 Feb 2010

Jalinan



Apa Itu Jalinan

1. Jalinan merupakan kesan yang terdapat pada permukaan sesuatu benda, seperti kesan pada permukaan kulit durian, kulit rambutan, tapak kasut, kulit kayu, bulu kucing, belang pada harimau dan lain-lain.

2. Jalinan pada benda buatan manusia dan benda ciptaan Tuhan memberi kesan tampak yang berbeza.

3. Setiap objek yang berjalinan, mempunyai fungsi dan nilai-nilai yang tersendiri.

jalinan pada keratan rentas batang pokok

jalinan pada kulit harimau belang

jalinan pada kulit siput

Contoh Jalinan Pada Alam Semulajadi

rekahan pada tanah

jalinan kasar pada permukaan batu

jalinan berduri pada kulit durian

Contoh Jalinan Pada Benda Buatan Manusia

jalinan pada langit-langit rumah

Jenis-jenis Jalinan

1. Jalinan Sentuh

a. Merupakan kesan permukaan yang dapat dilihat dan dirasa melalui sentuhan seperti, permukaan batu, kulit kayu, kulit kerang

b. Jalinan sentuh dapat dipindahkan ke permukaan 2 dimensi melalui beberapa teknik seperti capan, cetakan, gosokan dan sebagainya

Jalinan Sentuh - kulit kerang

Jalinan Sentuh - tayar motorsikal

2. Jalinan Tampak

merupakan kesan jalinan yang hanya dapat dilihat tetapi tidak dapat dirasa melalui sentuhan seperti, sayap rama-rama, kulit tembikai, kertas pembalut hadiah, kertas dinding, corak tekstil dan sebagainya.

Jalinan Tampak - kertas dinding

Jalinan Tampak - kulit tembikai

Fungsi Jalinan

1. Sebagai Penyamaran - seperti sesumpah, serangga, harimau dan kuda belang

jalinan pada kuda belang

jalinan pada sesumpah

2. Menahan Geseran - tayar kereta, tapak kasut

tapak kasut

3. Sebagai hiasan - corak pakaian, corak kertas dinding

corak
4. Pengaliran air dan udara

jala ikan

Contoh Penghasilan Karya BerjalinanTampak
gosokan
teknik gosokan menggunakan bahan berjalinan sentuh sebagai subjek, di mana permukaan kertas hendaklah diletakkan di atas benda berjalinan seperti duit syiling, batu-batu jalan, kulit kayu. Seterusnya hendaklah menggunakan pensel atau pensel warna untuk digosokkan atas permukaan kertas tersebut bagi mendapat kesan jalinan.

capan
kaedah ini banyak digunakan sebagai aktiviti di sekolah rendah, menggunakan bahan-bahan berjalinan sentuh seperti daun, sayur-sayuran, ubi kentang, kacang bendi, lalu di sapu warna dan dicap pada permukaan kertas.

ikat dan celup 
menggunakan kaedah pengasingan warna dengan menggunakan cara mengikat bahagian-bahagian kain yang tidak ingin diwarnakan. Selesai mengikat dengan getah atau tali rafia, kain hendaklah dicelup ke dalam pewarna atau dye mengikut warna yang dikehendaki

pualaman
menggunakan kaedah pengasingan warna minyak dengan air. Air diletakkan ke dalam tray lalu di titiskan dengan cat minyak. Seterusnya kertas diletakkan pada permukaan air yang mengandungi cat tersebut.

batik
Kaedah batik termasuklah batik blok, batik canting dan sebagainya

lukisan dan catan
menggunakan pen, pensel warna, pensel atau cat dapat menghasilkan kesan ilusi jalinan

Kaedah Penghasilan Karya  Berjalinan Sentuh

anyaman
penghasilan anyaman rotan, anyaman buluh, anyaman tikar dan sebagainya

tenunan
jalinan menggunakan benang atau tali dapat mewujudkan kesan jalinan sentuh

 
sulaman 
semua jenis sulaman temasuk sulaman silang pangkah, tekat, quilting dan sebagainya mencipta kesan jalinan sentuh

kolaj
merupakan kaedah potong dan tampal, selain dari potong, kolaj juga boleh dibuat daripada bahan-bahan seperti daun, kacang, pasir, kulit siput dan lain-lain

Saksikan Video Berkaitan AKtiviti Jalinan


Pualaman

Ikat dan Celup (tie & dye)

47 ulasan:

  1. terima kasih atas info yang ringkas...

    saya mudah memahaminya

    BalasPadam
  2. rfgreagergre..best

    BalasPadam
  3. padat jgak tempat nie ye!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. wei arip bising ape

      Padam
    2. ko sape ha

      Padam
    3. aku tnpa nama lah

      Padam
  4. terima kasih...info nih amat berguna...senanglah sya nak siap kan homework sivik

    BalasPadam
  5. Thanx.. Imformasi ni padat n tepat.. Memang memenuhi kesemua aspek..

    BalasPadam
  6. terima KASIH

    BalasPadam
  7. saya mhu mlukis sesuatu ... bleh tak sesiapa tlong berikan saya idea

    BalasPadam
  8. menarik dan sangat berinformasi...terima kasih di atas segala usaha dan idea yg diberi...

    BalasPadam
  9. Thanks its so informative :)

    BalasPadam
  10. Bagus2. bnyk kita dpt belj dari sini. bg I yg masih fresh lg dlm bidang seni, I rasa this site very interesting.

    BalasPadam
  11. ia amat berguna bagi sy

    BalasPadam
  12. boleh tahan la .

    BalasPadam
  13. saya suka belajar pendidikan seni.

    BalasPadam
  14. thanks bb gi nota yg ringkas...

    BalasPadam
  15. sangat bagus! saya sangat suka!!!!
    tetapi,gambarnya sedikit sahaja~
    X.X

    BalasPadam
  16. Bagus, senang untuk faham.....

    BalasPadam
  17. wow.... nothing 2 say...it's was so wonderful

    BalasPadam
    Balasan
    1. wow , perfect lha sume information kat cni . sng lha nk fhm. .

      Padam
  18. trimas info anda amat berguana sekali.....

    BalasPadam
  19. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  20. nice !!
    teach me how to learn art better !!
    :)
    ;)
    <3
    ^_^
    !!!!

    BalasPadam
  21. cuba tolong jelaskan apa yg sy lihat kelemahan pelajar adalah mulukis secara 'detail' kesan2 yg terdapat d atas sesuatu permukaan objek. sama mereka tidak fukos atau malas membuat penelitian dan penhayatan terperinci.SY PERCAYA INI penting selain dr mengaplikasi teori seni dalam penghasilan karya jika hendak berjaya meningkatkan mutu kerjaseni.

    BalasPadam
  22. dari segi apresiasi pelajar akan menggunakan kata2 "cantiknya" apabila kagum dgn hasil seni yg d lihat...dari segi ini adakah mereka menggunakan teori seni apabila menilai hasil iru? adakah mereka menilai kulit kayu yg berusia 100 thn juga d katakan cantik?.... sekiranya penilaian d buat dari sudut pandang menggunakan unsur seni sudah tentu penilaian adalah berdasarkan garisan, jalinan dan bentuk....sy tidak menggalakkan perkataan "cantik" sy galakkan mggunakan perkataan "menarik" supaya mereka tidak terperangkap dgn penilaian yg umum yg biasa d gunakan oleh org biasa yg tdk pernah belajar teori seni....

    BalasPadam
  23. sye nie mmg ske mlukis tetapi sye krng pendedahan tntang lukisan.....

    BalasPadam
  24. haha its so good man! :D

    BalasPadam
  25. langkah utk generasi berjaye

    BalasPadam
  26. sangat berguna ......:)

    BalasPadam
  27. oklah tpi kwn sye dah ambik gmbr ni camne T_T

    BalasPadam
  28. tanniah dan terima kasih kepada admin blog ini...

    BalasPadam
  29. INFO YANG RINGKAS DAN PADAT. FUH!!..

    BalasPadam
  30. isinye padat sgt...

    BalasPadam
  31. hehex...TerBaeK.....

    BalasPadam
  32. Bolehkah blogger blog ini memberikan idea tentang teknik capan? Contoh?

    BalasPadam
  33. hedayah dayah7/20/2012 8:32 PTG

    sye ske la teknik nie blh wat ap jer.....

    BalasPadam
  34. sye suka tempat nie....

    BalasPadam
  35. terima kasih kerana sangat membantu!!!!!

    BalasPadam
  36. Sangt mmbantu..thniah n t.kasih

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails

Soalan KRSV 2013 pilihan anda...

Soalan kertas 2 yang anda pilih..