22 Mei 2011

Melukis dan Mewarna Pokok



Tumbuh-tumbuhan atau pokok adalah salah satu daripada benda ciptaan tuhan dan banyak dihasilkan dalam karya-karya seni yang berasaskan landskap.

Teknik melukis pokok

1. Melukis struktur pokok. Mengenal pasti jenis pokok yang hendak dilukis dan menghasilkan lakaran ringkas struktur batang dan ranting dengan mengunakan pensel yang tidak terlalu gelap dan tekanan yang perlahan.



2. Melukis garisan luaran pada pokok dan memperjelaskan lagi struktur daun dan kanopi pokok tersebut


3. Sekiranya tidak diwarnakan, langkah seterusnya ialah dengan menggunakan garisan, memasukkan ton iaitu arah cahaya dan bayang bagi menampakkan bentuk pokok tersebut. Seterusnya memperinci setiap bahagian-bahagian pokok dengan jalinan pada daun, dan kulit pada batang pokok.


Mewarna Pokok (Teknik Cat Air)

1. Mulakan mewarna dengan warna yang paling terang (cerah terlebih dahulu) iaitu kuning kehijauan.



2. Campurkan warna yang gelap sedikit demi sedikit bagi menampakkan kesan bentuk dan ton bagi bahagian-bahagian yang terlindung cahaya.


3. Perinci bahagian pokok dengan menyapu warna yang semakin gelap seperti hijau gelap atau campuran biru gelap.


4. Warnakan bahagian batang pokok dengan warna coklat. Perinci bahagian jalinan, dahan dan ranting pokok.



Video pilihan teknik melukis dan mewarna pokok

1. Melukis pokok


2. Mewarna Teknik Catan Cat Air


3. Mewarna Teknik Poster / Cat minyak

28 ulasan:

  1. lukisan adalah sesuatu yang unik, bukan sahaja menarik dilihat malah memiliki maksud yang tersirat, kecuali pelukis itu sendiri dapat menerangkan makna disebalik lukisan. seorang pelukis yang hebat harus mempunyai ilmu pengetahuan yang luas berkenaan dengan seni dan bukan sekadar pandai melukis, mewarna dan sebagainya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. lukisan memg unik n menarik kalau kita pandai menilai sesuatu seni tuhh :)

      Padam
  2. Salam..boleh ckgu bg tutorial kat saya bagaimana untuk mengenali warna asas dan warna campuran untuk melukis potret wajah

    BalasPadam
  3. mohd endy: akan diusahakan, insyaALLAH...

    BalasPadam
  4. ahah??nk exam seni nih..thanks ea??

    BalasPadam
  5. tgOk mcm ssh jerr .. tp bLe keyla try wt , Alhamdulillah laa .. seni keyla pun dpt A .. :)

    BalasPadam
  6. saya suka sangat seni .. dulu ingt senag . p bila dah bt .huh .susah giler ..
    now sya pening palak pikir cm na cara nak lukis pada 1.12.2011 ni .. asuh ..dha la ckgu tusyen balik kampung .. kena hasil kan sndiri la ..hmmm .

    BalasPadam
  7. mcm susah jew wat niy...hurmm , sye wat ta jdy un!!sy bnci seni ><" cincai je lah nnti sye wt mse pekse seni , huhuu.. (1.12.2911)

    BalasPadam
  8. tgok mcm sush je,mest tak jadi kalu bt ni dah la tgan keras macam kayu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut kite laaaa kalo malas x jd laa bende tu

      Padam
  9. sye pon ske seni tapy kurang pandai la...

    BalasPadam
    Balasan
    1. blajar laaa

      Padam
    2. tak pe....banyk kan lathan freind......samelah mcam aq dlu pun tak pndai ta p sya mnta tnjuk ajar dngan guru...........................skrang dah jadi men...........

      Padam
  10. haha..nmpk snang tpy...............SUSAH BEB..

    BalasPadam
  11. tau tak pa

    BalasPadam
  12. terimakasih udah sharing tutornya :)

    mo nanya, bagian "Mewarna Pokok (Teknik Cat Air"
    utk mencampurkan warna yg gelap,
    warna yg terang tadi tuh ditunggu sampai kering baru di campurkan atau saat masih dalam keadaan basah langsung dicampurkan?

    BalasPadam
  13. terima kasih...sa uda share ni teknik.

    BalasPadam
  14. bagaimana nak melukis pemandngan sebuah taman dipenuhi pelagai jenis bunga dan kelihatan seperti dua orang gadis sedang memetik bunga sambil memegang bakul , tolong tunjukan video

    BalasPadam
  15. thnx so muchhh .. nk exam nieyh .. kna buat catan lak .. thnx erk ! :D

    BalasPadam
  16. Haduh! Da bape kali try tp xjadi2 y?

    BalasPadam
  17. kenapa lukisan yang dibuat tak cantik langsung? Buruk jer...!

    BalasPadam
  18. mcm mne nk lukis pokok yang paling senang danmenyeramkan

    BalasPadam
  19. susahnyer....

    BalasPadam
  20. Terima kasih.ia sangat berguna.

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails

Soalan KRSV 2013 pilihan anda...

Soalan kertas 2 yang anda pilih..